Zorgzorro professionals vertellen: ‘Voor mij was werken op afstand al vanzelfsprekend’
Werken op afstand heeft door corona een enorme vlucht genomen. Voor veel mensen heeft  thuiswerken enorme impact, terwijl voor anderen niets is veranderd. 
Zorgzorro professionals over thuiswerken tijdens de coronacrisis: ‘Voor mij was werken op afstand al vanzelfsprekend’

Het werken op afstand heeft door corona een enorme vlucht genomen. Voor veel mensen heeft het (verplicht) thuiswerken enorme impact, terwijl voor anderen eigenlijk niets is veranderd. Bijvoorbeeld voor ICT-dienstverlener en -projectmanager Hans Schuiling was werken op afstand al vanzelfsprekend. “In die zin is er voor mij dus weinig veranderd. Wel merk ik dat er een grotere vraag is bij klanten, om het werken op afstand goed in te richten”, vertelt hij. “Er is een grote roep naar beveiliging en naar alles wat met thuiswerken te maken heeft. Van de thuisnetwerken tot en met de wifi-beveiliging: alles moet beter, efficiënter, sneller én veiliger…. De afgelopen maanden heeft dit tot aanzienlijk meer werk geleid.”

Online samenwerken

In de zorg zijn medewerkers gewend om regelmatig bij elkaar te zitten. Zij maken print-outs en/of brainstormen op een whiteboard, weet Hans. “Door de coronacrisis zijn zij gedwongen om dit op afstand te doen. Ik krijg veel vragen over hoe zij dit het best kunnen inrichten. Hoe kunnen medewerkers het best online samenwerken? Hoe kunnen zij mappen en gegevens delen? En hoe zorgen zij ervoor dat dit veilig gebeurt? Omdat de meeste mensen hun zakelijke apparaten mee naar huis nemen, zijn de benodigde aanpassingen beperkt. Maar je moet het wel even weten. Afhankelijk van de situatie, het aantal mensen, de beschikbare hardware en de doelstelling geef ik graag een advies op maat. Deze ondersteuning wordt door de zorgorganisaties én Zorgzorro professionals zeer op prijs gesteld.”

Vormgeving bespreken is lastiger

Naast Hans Schuiling is ook voor grafisch ontwerper en vormgever Marina Ackermans het werken op afstand vanzelfsprekend. “De coronacrisis heeft weinig invloed op mijn werkzaamheden bij Zorgzorro en bij mijn andere opdrachtgevers”, vertelt ze. “Het enige dat nu lastig(er) is, is om vormgevingen te bespreken. Voorheen plande ik regelmatig afspraken met externen op locatie. Nu gebeurt alles vanachter de computer of telefonisch. Het persoonlijke contact met mensen is dus een stuk minder. Ook heb ik minder contact met collega’s. Dat vind ik erg jammer en zal helaas voorlopig zo blijven. Qua hoeveelheid werk hoef ik me echter geen zorgen te maken en dat is een hele geruststelling.”

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie