Een intervisiegroep is op veel vlakken nuttig binnen de zorg. Zorgmedewerkers komen met regelmaat samen om te praten, te sparren en samen te brainstormen over werkwijzen en ontstane situaties. Persoonlijke ervaringen kunnen worden voorgelegd in de intervisiegroep, maar er kan ook om advies en feedback van collega’s worden gevraagd.
Op deze manier kunnen intervisiegroepen zorgen voor verbeteringen binnen de zorg, maar ook binnen de taken van zorgmedewerkers. Veel zorginstellingen en zorgmedewerkers vragen zich dan ook af hoe zij het best een intervisiegroep kunnen starten.
Zorgzorro geeft je 4 stappen voor het vormen van een effectieve intervisiegroep.
1. Selecteer de deelnemende zorgmedewerkers
Het is belangrijk dat een intervisiegroep groot genoeg is, maar niet te groot wordt. In de meeste gevallen is een intervisiegroep het meest effectief wanneer er 4 tot 8 zorgmedewerkers deelnemen. Is het nodig om zorgmedewerkers te selecteren, omdat er veel aanmeldingen zijn? Kijk dan goed naar diverse belangrijke factoren, zoals
vertrouwen, openheid en gelijkheid. Bij erg veel aanmeldingen kan er uiteraard ook worden besloten om meerdere intervisiegroepen te realiseren.
2. Zorg voor professionele begeleiding
Begeleiding is heel belangrijk binnen een intervisiegroep. Het is het best om te kiezen voor een intervisiecoach met veel kennis van de
zorgsector. Deze coach kan aanwezig zijn bij de eerste bijeenkomsten om de nodige begeleiding te bieden. De deelnemende zorgmedewerkers leren hieruit, zodat zij op een later moment de intervisiegroep voort kunnen zetten zonder coach. Uiteraard is het belangrijk om de coach goed af te stemmen op de intervisiegroep.
3. Plan de tijd goed in
Het is vanzelfsprekend dat de geselecteerde
zorgmedewerkers daadwerkelijk aanwezig zijn bij iedere bijeenkomst. Uiteraard kan het voorkomen dat er eens iemand afwezig is door onvoorziene omstandigheden, maar dit moet zo veel mogelijk worden voorkomen. Dit doe je het best door de bijeenkomsten in een jaarplanning vast te leggen. Zo weten de medewerkers ruim van tevoren wanneer ze een bijeenkomst bij dienen te wonen. Het is goed om per bijeenkomst minimaal twee uur te reserveren.
4. Een coördinator aanstellen
Het is goed om één lid van de intervisiegroep aan te stellen als coördinator. Belangrijk is wel dat deze rol wordt neergelegd bij iemand die zich goed aan afspraken houdt en zich optimaal wil inzetten voor de intervisiegroep. Er moet door iedereen op deze persoon vertrouwd kunnen worden.
Ondersteuning bij het vormen van een intervisiegroep
Wil jij ook een intervisiegroep binnen de zorg starten en zoek je naar goede begeleiding en ondersteuning van buitenaf, voor de eerste bijeenkomsten of voor een langere periode? Zorgzorro staat voor je klaar. Wij hebben de professional in huis die jou helpt met het vormen, ondersteunen en begeleiden van een effectieve intervisiegroep. Neem gerust eens vrijblijvend
contact met ons op voor meer informatie of advies.