Vat een conflict met een collega niet te persoonlijk op en pak het aan!
Je collega’s kun je meestal niet kiezen. Soms zit er een collega in je team met wie je minder soepel kunt communiceren. Dat is helemaal niet erg, je kunt niet met iedereen een klik hebben. Echter als uit deze zakelijke relatie ergernissen en vervelende discussies voortkomen, ontstaat er een conflict.
Een conflict met een collega is vaak goed op te lossen. Vat het niet te persoonlijk op en pak het aan. Wij geven je graag 7 tips om een dergelijk conflict op te lossen.
1. Ga met elkaar in gesprek
Elkaar ontwijken heeft geen zin. Vaak is dit bij collega’s ook niet mogelijk. Hoe lastig het ook is, ga met je collega in gesprek zonder hem of haar aan te vallen. Hierdoor haal je de spanning weg en kun je de mogelijkheid creëren om samen iets te veranderen.
2. Constructief zijn
Veel langdurige conflicten hebben als oorzaak dat de beide collega’s star zijn. Probeer daarom altijd in je achterhoofd te houden dat je vooruit wil en iets wil veranderen. Soms hoort daar ook bij dat je begrip toont voor de ander, ook al verschillen jullie.
3. Hoe is het conflict ontstaan?
Om een conflict aan te pakken, moet je op zoek gaan naar de oorzaak. Vaak gaat het niet zozeer over wat er gezegd of gedaan is, maar juist over wat er níet gezegd of gedaan is. Denk bijvoorbeeld aan beloften die niet zijn nagekomen of irritaties die niet op tijd zijn uitgesproken.
4. Wees eerlijk
Eerlijk zijn tijdens het uitpraten van een conflict houdt niet alleen in dat je oprecht, netjes vertelt wat je dwarzit. Het houdt ook in dat je eerlijk kijkt naar wat jouw gedrag in het conflict is. Door dit te beschouwen en uit te spreken, zal ook je collega dit makkelijker doen.
5. Het inschakelen van een onafhankelijke tussenpersoon
Heb je al veel geprobeerd en lukt het niet om het conflict op te lossen, dan kan een tussenpersoon wellicht helpen. Dit kan bijvoorbeeld een begripvolle manager zijn. Overleg dit wel met de collega met wie je het conflict hebt. Meld je dit niet bij je collega, dan kan het overkomen als ‘mopperen over je collega bij de baas’, wat het conflict kan verergeren.
6. Zet de eerste stap
Je bent niet zwak als je de eerste stap zet. Het is juist erg sterk als je begint met het conflict op te lossen. Zodra je het gesprek aangaat, zal de emotionele lading tussen jullie al erg afnemen.
7. Omgaan met langdurige conflicten
Een langlopend conflict klinkt zwaarder dan het is: het is een conflict dat nog nooit is opgelost, maar dat betekent niet dat het niet op te lossen ís. Een open gesprek over het conflict, op een rustig moment is de eerste stap. Het is belangrijk dat dit een rationeel gesprek is, zonder elkaar aan te vallen. Probeer feedback en voorbeelden te geven in de ik-vorm, zoals ‘ik zie dat…’ in plaats van ‘Jij doet…’. Blijf daarbij assertief, maar kijk ook eerlijk naar je eigen gedrag.
Sfeer terugkrijgen
Speelt er al gedurende langere tijd een conflict op de werkvloer en heeft dit gevolgen op de onderlinge sfeer? De experts van Zorgzorro komen dan graag met je in contact. Onze HRM professionals gaan graag het gesprek aan om de sfeer te verbeteren.
Neem contact met ons op