6 Trends die op ziekenhuizen afkomen
Welke trends komen er de komende jaren op ziekenhuizen af? Wij onderzochten diverse rapporten en kwamen op deze 6 trends.
 

De tijd staat niet stil, net zoals de ontwikkelingen in de zorg. Juist in de zorg is het belangrijk om hierop te anticiperen, zodat er tijdig ingespeeld kan worden op de ontwikkelingen die verbeteringen in de zorg kunnen brengen. Onze samenleving is nu eenmaal veranderd door ingrijpende gevolgen van technologische ontwikkelingen. Ook in de zorg kunnen we hiervan profiteren.

Welke trends komen er de komende jaren op ziekenhuizen af? Wij onderzochten diverse rapporten en interviewden enkele klanten. Zo kwamen wij op onderstaande zes trends voor komende jaren.

1. Betrokken blijven bij handelingen buiten het ziekenhuis

Zo zal het in de toekomst mogelijk zijn om de diagnosestelling voor een groot deel buiten de ziekenhuizen te laten plaatsvinden. Bijvoorbeeld door in diagnose gespecialiseerde bedrijven of op afstand door grote technologiebedrijven. De persoonlijke medische informatie (PGO) heeft hierin een belangrijke rol.

2. Monitoren op afstand upcoming

Ook het monitoren van patiënten op afstand wordt steeds meer gedaan. Dit lijkt voor patiënten prettiger te zijn en voor de ziekenhuizen goedkoper. Desondanks is het belangrijk om er als ziekenhuis bij betrokken te blijven, compleet uit handen geven is business verlies.

3. Zinnige en waardevolle zorg

In de 2e lijn komt ‘zinnige zorg’ meer dan ooit centraal te staan. De kwaliteit van het leven, sociaaleconomische aspecten en de effecten van ingrepen worden steeds belangrijker. Niet alleen voor de patiënt, maar zeker ook voor de verzekeraar. Vergelijken en kiezen voor het beste resultaat is de trend. Ziekenhuizen moeten kunnen aantonen dat hun zorg zinnig is, maar vooral ook waardevol. Dit vraagt om innovatieve maatregelen, zoals een kostprijscalculatie, uitkomstonderzoek, data-analyse en misschien daardoor ook nieuw personeel.

4. Samenwerken is de toekomst

Momenteel is er zowel op het financiële vlak als ten aanzien van organisatie-inrichting nog een vrij strikte scheiding tussen de 1e, 2e en 3e lijn. Toch is er vanuit de patiënt en de verzekeraar steeds vaker de behoefte om meer in te spelen op leefstijl en het preventief voorkomen van ziekenhuisbezoeken. Samenwerken in regionale ketens kan de optimalisatie van uitkomsten beïnvloeden.

5. Optimale bezettingsgraad

Als de bezettingsgraad afneemt, wordt het lastiger om de basisvoorzieningen op peil te houden. Voorkom problemen door nu al de eerste lijn binnen te halen. Laat hen een deel van de taken overnemen. Intensiveer de samenwerking met focusklinieken en diagnostische centra en versterk de relaties met de 1e, 2e of derde lijn om hiermee de bezettingsgraad te optimaliseren.

6. De toekomst van verantwoording vormgeven

In de toekomst wordt de verantwoording waarschijnlijk anders vormgegeven dan nu. Verantwoording richting verzekeraars en overheid gaat dan via Horizontaal Toezicht en niet gebruikte indicatoren verdwijnen. Indicatoren die inzicht geven vanuit het perspectief van de patiënt worden juist steeds belangrijker.

Blijf wendbaar en alert

Blijf als ziekenhuis wendbaar en zorg dat je je snel kunt aanpassen aan veranderende omstandigheden. Innovatie en vernieuwing moeten een belangrijke rol spelen in een ziekenhuis. Morgen is nu eenmaal anders dan vandaag, zowel voor de patiënt als voor de organisatie. Heb je als zorginstelling ondersteuning en advies nodig om je team klaar te maken voor deze veranderingen? Neem dan contact met ons op!

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie binnen de zorg