Hoe persoonsgericht is jouw zorg? 4 Elementen!
Zorgorganisaties zetten zich in om cliënten zo veel mogelijk gelukkig te maken met de geboden zorg. Hoe persoonsgericht is de zorg in jouw organisatie?
Persoonsgerichte zorg wordt steeds belangrijker. Patiënten en cliënten horen zich als persoon behandeld te voelen en niet als nummer. Zorgorganisaties zetten zich in om patiënten en cliënten zo veel mogelijk gelukkig te maken met de geboden zorg, al valt dit in de praktijk natuurlijk lang niet altijd mee.

Je kunt zelf eens bekijken hoe goed jouw zorgorganisatie scoort wanneer het gaat om het bieden van persoonsgerichte zorg. Er zijn vier elementen verbonden aan persoonsgerichte zorg. Hoe beter je aan deze elementen voldoet, hoe beter jouw persoonsgerichte zorg is.

Element 1: de zorgdoelen

Het is belangrijk dat iedere patiënt en cliënt een helder inzicht heeft in de zorgdoelen. Het gaat dan om doelen met betrekking tot ondersteuning, behandeling en zorg. Hierbij is het niet alleen belangrijk dat de patiënt of cliënt hier duidelijke en begrijpelijke afspraken over heeft, maar deze dienen ook te worden vastgelegd. Daarnaast is het belangrijk dat de patiënt of cliënt inspraak heeft.

Element 2: de autonomie

Binnen de persoonsgerichte zorg is het van groot belang dat de patiënt of cliënt zelf de touwtjes in handen heeft. Deze heeft de regie over zijn eigen leven en heeft de vrijheid om eigen keuzes te maken. Dit geldt voor alle vormen en fases van zorg, dus ook in het geval van zorg in het laatste stadium van het leven.

Element 3: uniek zijn

Iedere patiënt of cliënt is uniek. Hij of zij is anders dan al die andere patiënten en cliënten. Het is belangrijk om hier als zorgorganisatie ook naar te handelen. Dit betekent dat patiënten en cliënten niet worden gezien als nummer, maar dat zij worden behandeld als mens. Bij persoonsgerichte zorg is het belangrijk om verder te kijken en bekend te raken met de identiteit van ieder individu, zodat de zorg hier goed op aangepast kan worden.

Element 4: Compassie

De zorg moet op een bepaalde manier worden ervaren door de patiënten of cliënten. Zij moeten de zorg niet zien als iets dat ‘uit het boekje’ wordt gehaald, maar zij moeten de zorg ervaren als iets waar zij zich prettig bij voelen. Zij moeten zich begrepen voelen en het gevoel hebben dat de zorgorganisatie echt betrokken is. Aandacht en vertrouwen zijn hierin ook erg belangrijk.

Wil jij meer focussen op persoonsgerichte zorg?

Persoonsgerichte zorg is belangrijk. Dit geldt voor de zorgorganisatie, maar vooral ook voor de patiënten of cliënten. Wil jij vanuit je zorgorganisatie meer aandacht besteden aan het bieden van persoonsgerichte zorg, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Zorgzorro heeft de juiste experts in huis om eens met je mee te denken. Neem gerust eens contact op voor meer informatie.

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie