Personeel verbinden met de organisatie? Blijf boeien en verbinden!
In deze tijd is het heel belangrijk om personeel met de zorgorganisatie te verbinden. Hoe kun je medewerkers blijven boeien en betrokken houden? Wij geven je 5 tips.
In deze tijd is het heel belangrijk om personeel met de organisatie te verbinden. Door het personeelstekort in de zorg hebben organisaties niet alleen moeite met het binnenhalen van nieuw talent, maar zij worstelen ook met het behouden van talent. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om personeel met de organisatie te verbinden door te blijven boeien en te blijven investeren in het verbinden. Wij geven je graag 5 tips!

1. Communiceer hoe de organisatie ervoor staat

Veel organisaties houden medewerkers onvoldoende op de hoogte van hoe het eigenlijk gaat met de organisatie. Er worden geen behaalde resultaten gedeeld, maar er wordt ook niet gecommuniceerd over de nog te bereiken doelen en de toekomstplannen. Communiceer hierover met het personeel, bijvoorbeeld door middel van een digitale nieuwsbrief.

2. Vertrouw op je personeel

Het is goed om medewerkers van de organisatie te laten zien dat je vertrouwt op hun talenten en kwaliteiten. Neem afscheid van micromanagement en laat zien dat je de medewerkers waardeert om de prestaties die zij leveren. Door hen meer verantwoordelijkheid te geven laat je zien dat je in hen gelooft en zorg je ervoor dat zij zich meer betrokken voelen bij de organisatie.

3. Zorg voor samenwerking

Het komt tegenwoordig té vaak voor dat medewerkers binnen dezelfde organisatie elkaar niet kennen. Dit is zonde, want het is juist samenwerking die ervoor zorgt dat medewerkers zich écht verbonden voelen. Zorg ervoor dat collega’s elkaar (leren) kennen, bijvoorbeeld door goede interne communicatiemiddelen te bieden en af en toe eens een leuk uitje te organiseren met al het personeel. Of denk aan een online academy.

4. Laat zien dat je om hen geeft

Veel zorgmedewerkers werken met het gevoel dat zij voor de organisatie waarvoor zij actief zijn niet meer dan een nummer zijn. Er zijn veel medewerkers en zij zijn gewoon één van de medewerkers. Het management moet er eerst een dossier op naslaan om de naam te kennen. Dit mag niet voorkomen als je wilt zorgen voor verbinding. Laat zien dat je om je medewerkers geeft. Vraag eens hoe het met hen gaat, toon interesse in wie zij zijn en leer hen echt kennen.

5. Vraag medewerkers naar hun mening

Medewerkers zijn dé personen die een heldere kijk hebben op hoe het in de praktijk allemaal werkt. Dit zijn dan ook dé personen die jou kunnen vertellen waar verbetering mogelijk is. Het is goed om medewerkers regelmatig naar feedback te vragen. Zorg dat zij zich gehoord voelen door ook daadwerkelijk met de feedback aan de slag te gaan. Dit kan belangrijke verbeteringen en veranderingen teweeg brengen in je organisatie, maar het zorgt ook direct voor veel meer verbinding.

Extra zorgtalent nodig?

Kan jouw organisatie nog wel wat extra talent gebruiken? Dan kan Zorgzorro je helpen. Wij vormen de sleutel naar verbinding tussen professional en organisatie. Plaats je vacature via ons en wij vinden het juiste talent voor jouw organisatie. Wil je meer weten over wat Zorgzorro voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan gerust eens contact met ons op.

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie binnen de zorg