Hoeveel stappen zet jij op een normale werkdag?
Wandelen is goed voor je lijf én brein. Het werkt stressverlagend, voorkomt hart- en vaatziekten en is ook nog eens erg leuk. Na een halfuurtje wandelen ben je (weer) een stuk geconcentreerder, energieker en creatiever. Bovendien doe je waarschijnlijk nog vitamine D op en dat heeft weer positieve invloed op je geluksgevoel. Genoeg reden dus om elke dag een blok(je) om te gaan! Geen tijd? Probeer dan eens om (een gedeelte) naar je werk te lopen. De wandel naar je werk dag is een perfecte gelegenheid om dit eens te proberen!

Voordelen

Wandelen is goed voor je immuunsysteem, benadrukt ook de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN). Werknemers die meer bewegen, zijn minder vaak ziek. Naast hart- en vaatziektes zou wandelen volgens de bond het risico op diabetes en bepaalde soorten kanker kunnen verkleinen. Maar ook mentaal zijn er voordelen. Zo zouden wandelaars beter om kunnen gaan met stress én krijgen ze minder snel depressieve klachten. Een voorwaarde hiervoor is wel dat je lekker doorstapt, waardoor je hartslag omhoog gaat en het bloed sneller naar je brein wordt gepompt. Naarmate je langer wandelt, wordt de haast in je hoofd minder. Je zult merken dat je steeds bewuster wordt van (de schoonheid van) je omgeving, waardoor ruimte ontstaat voor zingeving. Nog niet overtuigd? Met een wandeling van een halfuur verbrand je gemiddeld al zo’n 175 calorieën!

Tips

In principe kun je de gehele werkdag door wandelmomenten inplannen. Een aantal tips:
 
Sta iets eerder op dan normaal en maak een korte ochtendwandeling, zodat je fris en energiek aan je werkdag begint. Breng je kinderen wandelend naar school of parkeer je auto een stukje van je werk en ga te voet verder. Ga je met het openbaar vervoer? Stap dan eens een halte eerder uit! 
Heel populair is ook de (gezamenlijke) lunchwandeling. Een goede én gezellige manier om in beweging te blijven en om collega’s op een andere manier te leren kennen. Wandel je liever alleen? Dat kan natuurlijk ook! 
Heb je een overleg, ontwikkel- of functioneringsgesprek? Ook dan kun je perfect een wandeling maken! Het is echt niet nodig om deze gesprekken op kantoor te voeren. Sterker nog: tijdens een wandeling komen jullie misschien wel tot nieuwe en verfrissende ideeën. Veel mensen vinden het eenvoudiger om hun gevoelens te verwoorden en/of de diepte in te gaan wanneer iemand naast hen loopt, in plaats van recht tegenover hen zit. Niet verwonderlijk, want tijdens het wandelen heb je meer ruimte én ben je meer ontspannen, waardoor stiltes ook minder ongemakkelijk zullen voelen. 
In het verlengde van bovenstaande tip kun je ook telefonische overleggen en vergaderingen wandelend afleggen. Op het internet zijn tal van tips en hulpmiddelen te vinden, over hoe je van een ‘meeting’ een ‘weeting’ kunt maken, waarbij je ook nog notities kunt maken én bewerken. 
Vind je het moeilijk om dagelijks te wandelen? Start dan een wandelcompetitie met collega’s! Ook hiervoor zijn verschillende apps beschikbaar, waarvan Ommetje de bekendste is. 

Hoe zorg jij voor voldoende wandelmomenten? En welke voordelen ervaar je? Deel ze met de andere Zorgzorro-professionals!

Zorgzorro: ook voor een zorgprofessional op afstand

Heb jij een ervaren zorgmedewerker nodig? Iemand die op locatie voor je klaar kan staan óf iemand die ook vanuit de thuisomgeving belangrijke werkzaamheden kan verrichten? Je vindt de juiste professional bij Zorgzorro. Op onze website vind je meer informatie over de mogelijkheden. Natuurlijk kun je ook altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. 


Al het nieuws    Fotogalerij