Luisteren naar je medewerkers? 4 manieren!
In deze tijd speelt feedback een belangrijke rol binnen veel zorginstellingen. Hoe luister je nu effectief naar je medewerkers? Zorgzorro geeft je inzicht in 4 manieren.
Luisteren naar medewerkers is heel belangrijk. Het brengt namelijk veel positiefs met zich mee. Door te luisteren naar je medewerkers ontvang je bijvoorbeeld goede ideeën op het vlak van groei, ontwikkeling of verbetering. In deze tijd speelt feedback een belangrijke rol binnen veel zorginstellingen. Hoe luister je nu effectief naar je medewerkers? Zorgzorro geeft je inzicht in 4 manieren.

1. Een meeting in de eigen lounge

Veel medewerkers voelen zich niet comfortabel bij het geven van feedback en dan vooral bij het geven van negatieve feedback. Dit zorgt ervoor dat er veel ongezegd blijft. Het blijkt dat personeel veel makkelijker praat wanneer de sfeer gezellig en ongedwongen is. Om deze reden hebben al meerdere bedrijven ervoor gekozen om intern een lounge te realiseren, bijvoorbeeld in de vorm van een eigen bruin café. Door meetings te organiseren in deze ruimte voelen medewerkers zich comfortabeler om open te spreken. Voor bedrijven is het ideaal om in deze omgeving naar medewerkers te luisteren.

2. Een speciaal ‘luisterteam’

Medewerkers praten opener en vrijer tegenover mensen die een gevoel van psychologische veiligheid overbrengen. Een sfeer waarin alles gezegd kan en mag worden is belangrijk wanneer je de beste ideeën wilt horen. Met het oog hierop hebben diverse bedrijven een speciaal luisterteam opgesteld, bestaande uit mensen die goed kunnen luisteren en die ook uitnodigen om dingen aan te vertellen.

3. Een diner op gelijk niveau

Angst is hetgeen dat veel medewerkers ervaren als het gaat om het leveren van negatieve feedback. Het gaat niet alleen om angst voor het verliezen van de baan of de angst om uitgelachen te worden, maar vooral ook de angst om de totale reactie van de andere partij. Deze angst is groter wanneer de tegenpartij minimaal één stap hoger binnen de organisatie staat. Er zijn daarom bedrijven die regelmatig dinertjes organiseren waarbij medewerkers en directieleden samen worden gezet, waarbij iedereen een gelijk niveau heeft. Dit zorgt voor meer spreekvrijheid en voor de directie is het een ideale gelegenheid om echt te luisteren naar medewerkers.

4. De ouderwetse ideeënbus

De ideeënbus is voor velen echt uit de tijd, maar er zijn zeker ook bedrijven die er nog steeds gebruik van maken. Hier zijn goede redenen voor te noemen. Eén van deze redenen is wel dat medewerkers makkelijker dingen schrijven dan uitspreken. Als het dan ook nog eens anoniem mag, dan komen de medewerkers echt los. Dit zorgt ervoor dat bedrijven een stukje bruikbare feedback mislopen. Door de feedback op een later moment te bespreken, bijvoorbeeld eens per maand, voelen de medewerkers zich gehoord en zullen zij zich gemotiveerd voelen om vaker feedback te geven.

Is er verbetering in de communicatie nodig?

Feedback geven en ontvangen. In de basis draait het allemaal om communiceren. Binnen bedrijven is een optimale communicatie nodig. Voor zorginstellingen geldt dit zeker ook. Helaas is de communicatie lang niet altijd op orde en dit kan vervelende gevolgen hebben.

Het kan een goed idee zijn om eens een professional in te schakelen die de communicatie binnen jouw zorginstelling en team weer naar een gezond niveau brengt. Heb jij zo’n professional nodig? Zorgzorro vindt het juiste talent voor jou. Bekijk de opties online of neem eens contact op.

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie