Dit zijn dé kwaliteiten van goede medewerkers
Een bedrijf valt of staat met haar medewerkers. Welke kwaliteiten bezitten topmedewerkers? 
Een bedrijf valt of staat met haar medewerkers. Binnen iedere zorginstelling zijn er verschillende typen medewerkers. Zo zijn er de: denkers, bouwers, verbeteraars en de producenten. Stuk voor stuk hebben ze sterke en zwakke punten. Een gepassioneerde en getalenteerde groep medewerkers zal ervoor zorgen dat een instelling topprestaties kan neerzetten.

Welke kwaliteiten bezitten deze topmedewerkers? Op basis van onze ervaring hebben wij vier kwaliteiten gevonden van een goede medewerker. Hieronder lees je ze.

Belang van balans

Voor een fijne werksfeer is het van groot belang dat je prettig met je collega's om kunt gaan. Gesprekken over persoonlijke interesses zorgen voor een fijne band tussen collega's. Echter mag deze houding niet de overhand krijgen en is het van belang dat het mogelijk blijft elkaar tevens zakelijk te kunnen aanspreken en pragmatisch te werk te gaan. Het hebben van een juiste balans tussen sociaal en zakelijk is een kenmerk van een goede medewerker.

Passie

Een gemiddelde volwassene is in zijn leven ongeveer 90.000 uren aan werk. Dan is het des te belangrijker dat je dit werk met passie kunt uitoefenen. Ga op zoek naar de werkzaamheden waar jij energie van krijgt en creëer vervolgens zelf de mogelijkheden deze uit te voeren. Medewerkers die zelf invloed hebben op hun takenpakket, zijn energieker en leveren vaak beter en preciezer werk. Een goede medewerker weet precies wat hij wil en werkt met veel passie. 

No blame - cultuur

Jammer genoeg blijft fouten maken er altijd bij horen. Echter in tegenstelling tot wat je misschien denkt, is het niet per se erg om fouten te maken. Wat een goede medewerker echter onderscheidt, is dat hij of zij op zoek zal gaan naar de oorzaak van de fout om hier vervolgens zelf van te leren. Zo zorg je ervoor dat je leert van de fout en daarnaast ook nog eens anderen kunt helpen dezelfde fout niet te maken. 

Samen

Een goede medewerker werkt niet alleen. Wanneer er teveel individueel wordt gewerkt, wordt er ook teveel individueel beoordeeld. Dit komt de samenwerking niet ten goede en zorgt er tevens voor dat veel goede ideeën sneuvelen. Door juist wel samen te werken en tijd vrij te maken om collega's te helpen, wordt de werksfeer verbeterd. 

Goede medewerkers

Tot slot zijn er kwaliteiten die overeenkomen voor ieder bedrijf, maar ga ook op zoek naar een bedrijf dat bij jou past. Wanneer er een goede dynamiek ontstaat tussen medewerkers en werkgevers, kunnen zij elkaar helpen groeien. Daar wordt ieder bedrijf beter van. Wil jij goede medewerkers in je team? Neem dan contact op met Zorgzorro op om te kijken hoe we jouw team beter kunnen laten presteren.

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie binnen de zorg