Inkopers en artsen blijken in de praktijk langs elkaar heen te werken. Hierdoor is er sprake van een kloof tussen deze twee. Deze kloof (en het niet goed specificeren van de daadwerkelijke behoefte) zorgt ervoor dat er niet goed wordt ingekocht, waardoor de uitgaven een stuk hoger liggen dan nodig zou zijn.
In veel zorginstellingen zou het daarom beter zijn om
artsen en inkopers nader tot elkaar te brengen, zodat de inkopen beter kunnen worden afgestemd op de behoeften. Dit kan zorgen voor een flinke besparing op de jaarlijkse kosten. In dit artikel vertellen we waarom.
Verschil in prioriteit
Een aanzienlijk deel van het probleem is te vinden in het feit dat artsen en inkopers andere prioriteiten leggen. Artsen leggen de prioriteit bij effectieve zaken die zij goed kunnen inzetten bij het uitvoeren van hun behandelingen of werkzaamheden. Artsen denken vaak dat inkopers hun prioriteit leggen bij de prijs. In de praktijk komt het voor dat artsen vragen om wegwerpproducten en vervolgens koopt de inkoopverantwoordelijke producten in voor hergebruik, omdat deze producten in aanschaf goedkoper zijn.
Samen optrekken
Als artsen en inkopers samen optrekken kunnen ze gebruik maken van elkaars kennis en kunde; de arts heeft de inkoper nodig om zijn of haar bedrijfseconomische kennis, kennis van de markt en de onderhandelingstechnieken. Andersom heeft de inkoper de arts nodig voor zijn of haar inhoudelijke en medische kennis en voor de kennis van de toepasbaarheid van de artikelen. Samen kunnen ze komen tot de meest optimale aanschaf voor de
zorginstelling; zowel kostentechnisch als voor de praktische toepasbaarheid en de kwaliteit.
‘Oude’ en ‘nieuwe’ inkopers
De ‘oude inkoper’ staarde zich soms blind op de aanschafkosten bij het doen van inkopen. Hij keek in veel gevallen uitsluitend naar aanschafkosten en vergat hierbij de kosten die hier nog bovenop komen; bijvoorbeeld de extra kosten voor transport, reiniging of vernietiging. De inkoper vergeet dat deze producten na ieder gebruik moeten worden gereinigd en dit brengt steeds extra kosten met zich mee. Uiteindelijk blijken de wegwerpproducten niet alleen beter, maar ook voordeliger.
De ‘nieuwe’ inkoper kijkt naar de totale kosten per artikel; de total cost of ownership. Dus mét al die extra kosten. Door samen met de interne
klant op te trekken en van elkaars expertise gebruik te maken worden de voor de organisatie meest optimale artikelen tegen de beste prijs ingekocht.
Ondersteuning nodig?
Bestaat er in jouw zorgorganisatie een kloof tussen artsen en inkopers, waardoor er veel geld verloren gaat? Er zijn mogelijkheden om effectief te bezuinigen. Je kunt bij
Zorgzorro terecht voor een ervaren professional die jou verder kan helpen. Je kunt onze mogelijkheden
eenvoudig online bekijken. Natuurlijk is het ook altijd mogelijk om vrijblijvend
contact met ons op te nemen voor meer informatie of advies.