Klacht over de zorg: voldoe jij aan de Wkkgz?

Zorgaanbieders zijn vanuit deze wet sinds 1 januari 2017 verplicht om een klachtenfunctionaris beschikbaar te stellen aan patiënten en cliënten. In hoeverre voldoet jouw zorgorganisatie aan de Wkkgz?

Sinds 1 januari 2016 kennen we de Wkkgz, ook wel de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Zorgaanbieders zijn vanuit deze wet sinds 1 januari 2017 verplicht om een klachtenfunctionaris beschikbaar te stellen aan patiënten en cliënten. Helaas zijn er nog steeds zorgaanbieders die niet aan de Wkkgz voldoen. Zij zijn bijvoorbeeld niet bij een erkende geschilleninstantie aangesloten, hebben geen klachtenfunctionaris beschikbaar voor hun patiënten/cliënten en/of hebben geen goede klachtenregeling. In hoeverre voldoet jouw zorgorganisatie aan de Wkkgz?


Wat is het nut van de Wkkgz?

De Wkkgz is een vervangende wet. Hiervoor kenden we de Kwaliteitswet Zorginstellingen en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector. De Wkkgz heeft deze eerdere wetten inmiddels vervangen en hier waren belangrijke redenen voor. Het bleek namelijk dat er in de praktijk relatief grote ontevredenheid bestond over de manier waarop zorgaanbieders omgingen met klachten van patiënten en cliënten.

Klachten werden niet afgehandeld, afhandeling gebeurde op een onpersoonlijke manier of de afhandeling van klachten duurde gewoonweg veel te lang. De Wkkgz zorgt voor meer openheid over ongewenste ervaringen en klachten in de zorg, zodat zorgaanbieders ervan kunnen leren. Het uiteindelijke doel is dan ook dat op deze wijze verbeteringen aangebracht kunnen worden in de zorg.

Wat wordt er vanuit de Wkkgz geregeld?

De Wkkgz regelt veel verschillende zaken. Zo zorgt deze wet ervoor dat het voor zorgmedewerkers een stuk veiliger is om incidenten op de werkvloer te melden, terwijl patiënten en cliënten kunnen rekenen op een snellere en betere afhandeling van klachten. De patiënten en cliënten komen hierdoor in sterkere posities terecht. De meldplicht voor zorgaanbieders is met de Wkkgz verder uitgebreid. Zo zijn zij verplicht om alle geweldsvormen in de zorgrelatie direct te melden, evenals het ontslag van een zorgmedewerker wanneer dit ontslag heeft plaatsgevonden na een ernstig disfunctioneren. Ook is het sinds 1 januari 2017 vanuit de Wkkgz verplicht om als zorgaanbieder een klachtenfunctionaris beschikbaar te stellen aan patiënten en cliënten die een klacht in willen dienen.

De Wkkgz geldt voor alle zorgaanbieders

Het is belangrijk om te weten dat de Wkkgz een wet is waar alle zorgaanbieders, van grote zorginstellingen tot ZZP’ers in de zorg, zich aan moeten houden. Er zijn twee uitzonderingen op deze regel. De Wkkgz geldt namelijk niet voor visagisten en schoonheidsspecialisten die gebruik maken van middelen die niet schadelijk zijn voor de gezondheid van cliënten én voor visagisten en schoonheidsspecialisten die niet-permanente make-up aanbrengen of de huid met huidverzorgende crèmes reinigen.

Voldoet jouw zorgorganisatie aan de Wkkgz?

Het is heel belangrijk om als zorgaanbieder te voldoen aan de Wkkgz. Dit is niet alleen belangrijk voor de cliënten en patiënten, maar ook voor de zorgorganisatie zelf. Is nog niet alles op orde en heb je een ervaren zorgprofessional nodig om je te ondersteunen? Dan kun je altijd bij Zorgzorro terecht voor de juiste zorgprofessional. Bekijk onze mogelijkheden eenvoudig online of neem vrijblijvend contact op voor meer informatie of advies.

Neem contact met ons op

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie