Vraag tien mensen op straat wat het eerste is dat bij hen opkomt als ze het woord 'ouderenzorg' horen. Grote kans dat het is: een laag salaris, billen wassen, luiers verschonen en weinig werkzekerheid. Werken in de ouderenzorg heeft geen goed imago opgebouwd de afgelopen jaren. Toch begint daar nu langzaam verandering in te komen.
Achterhaald beeld bij ouderenzorg
Nog altijd heerst bij veel mensen het idee dat werknemers in de ouderenzorg de hele dag billen wassen en luiers verschonen. Dat beeld is volgens Cees de Wildt van ActiZ, branchevereniging voor zorgorganisaties, mede verantwoordelijk voor het lage aantal inschrijvingen voor zorgopleidingen.
Toch is dat beeld volgens hem achterhaald. Tegenwoordig staat het verbeteren van de levenskwaliteit van ouderen steeds meer centraal. Ook de
werkgelegenheid in de ouderenzorg stijgt. Vanaf juli 2018 krijgen verpleeghuizen jaarlijks 435 miljoen euro om meer personeel aan te kunnen nemen. Hierdoor daalt ook de werkdruk van het bestaande personeel.
Rijnlands model
Niet alleen het extra budget, maar ook vernieuwingen kunnen bijdragen aan een positiever imago van de
ouderenzorg. Zo is het Rijnlands model erop gericht om de verantwoordelijkheid in verpleeghuizen meer in handen van medewerkers te leggen. Volgens Jaap Peters, expert op het gebied van het Rijnlands gedachtegoed, kan de levenskwaliteit van ouderen alleen worden verbeterd als medewerkers zelf de regie over het zorgproces hebben.
Horizontale gezagsstructuur
Voor veel mensen zullen deze vernieuwingsmodellen even wennen zijn. Het Rijnlands model beoogt een horizontale organisatiestructuur, terwijl de verticale organisatiestructuur nog veelal de norm is. Hoog tijd voor verandering, aldus Jaap Peters: "De wereld is sterk veranderd, maar we richten
organisaties nog precies zo in als honderd jaar geleden."
Nieuw imago voor ouderenzorg
De veranderingen zullen niet van de ene op de andere dag kunnen worden doorgevoerd. Peters adviseert om er de tijd ervoor te nemen en alle lagen binnen de organisatie erbij te betrekken. Toch verwacht hij positieve resultaten, omdat deze structuren tegemoetkomen aan iets wat alle medewerkers graag willen.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als de vernieuwingen het
imago van de zorg direct zouden verbeteren. Maar het belangrijkste is volgens Peters dat het positieve beeld ook direct in de praktijk wordt weerspiegeld: "Het gaat erom dat cliënten zich waardig voelen en dat zorgverleners trots zijn op wat ze doen."
Heeft u behoefte aan advies?
Zorgzorro kan ouderenzorg-organisaties ondersteunen bij alle veranderingen die op hen afkomen. Onze professionals bieden structuur, motiveren personeel en adviseren over de inkoop. Meer weten? Neem gratis en vrijblijvend
contact met ons op!