Gastvrijheid is één van de belangrijkste speerpunten in de horeca. Toch zijn er tal van andere sectoren waarbij gastvrijheid ook hoog in het vaandel zou moeten staan. Gastvrijheid is namelijk een totaalbeleving, de kunst om mensen welkom te laten voelen. Ook in de ziekenhuiszorg staat gastvrijheid steeds meer op de agenda van instellingen.
Gastvrijheid is ook het overtreffen van verwachtingen van de patiënt en zijn bezoek, alleen tevreden zijn, is niet voldoende om fans te creëren. Zeer tevreden levert meer rendement op en geeft de patiënt een uniek gevoel, het gevoel dat er oprechte aandacht is.
Gastvrijheid in de gezondheidszorg
Inmiddels zijn de eerste stappen gezet in de gezondheidszorg om te kijken of gastvrijheid hier ook zijn vruchten af kan werpen. Het UKC (Universitair Kanker Centrum Leiden-Den Haag) en Hotelschool The Hague gaan samen kijken hoe het is gesteld met de gastvrijheid in de ziekenhuiszorg. Dit gaan ze doen in het HMC Antoniushove. Van beide instanties gaan de studenten een onderzoek doen waarbij de gastvrijheid van het ziekenhuispersoneel wordt bekeken. Hiervoor hebben ze een speciale subsidie gekregen van: ‘Creatieve industrie - Kennis Innovatie Mapping (KIEM)’.
Omgang met patiënten uitvoerig onderzocht
Het initiatief is afkomstig van oncologisch chirurg Onno Guicherit. Hij is benieuwd hoe je de gastvrijheid kunt inzetten om de patiënt in het middelpunt te plaatsen. Uit een pilot voorafgaand aan de studie is al gebleken dat dit vaak in de kleine dingen zit. Bijvoorbeeld de manier waarop de patiënten weggaan bij de arts en een nieuwe afspraak moeten maken. Bij de één loopt de arts mee naar de balie en bij de ander niet. Het meelopen lijkt een simpel gebaar, maar geeft een zeer positief effect op de beleving van de patiënt. Daarnaast schept het vaak duidelijkheid, ook voor de doktersassistente.
Professionele begeleiding
Deze studie naar de gastvrijheid in de ziekenhuiszorg, kan veel positieve resultaten opleveren. Het is dan ook belangrijk om van de ontwikkelingen op dit gebied op de hoogte te blijven.
Zorgzorro kan hierbij ondersteuning geven.
Positieve veranderingen in de zorg worden door ons nauwgezet gevolgd en onze professionals kunnen in ieder ziekenhuis of zorginstelling structuur brengen en personeel motiveren. Met alle veranderingen die op u afkomen is het soms lastig om steeds betere zorg te leveren, maar Zorgzorro helpt hierbij. Informeer eens
vrijblijvend naar de mogelijkheden om een externe professional in te huren.