7 Veelgemaakte communicatiefouten op de werkvloer

De 7 meest gemaakte fouten voor je op een rijtje. Doe er je voordeel mee tijdens je werk.

De communicatie op de werkvloer moet natuurlijk zo veel mogelijk helder, positief en effectief zijn. Toch gaat de communicatie er in de praktijk lang niet altijd zo aan toe. Er worden veel communicatiefouten gemaakt op de werkvloer, ook in de zorg. Wij hebben de 7 meest gemaakte fouten voor je op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee tijdens je werk.


1. Ondermijnende woorden

Er wordt in gesprekken vaak gebruik gemaakt van woorden die het hele gesprek in werkelijkheid ondermijnen. Verkleinwoorden zijn hier een goed voorbeeld van, maar ook woorden zoals ‘misschien’ en ‘wellicht’ kun je beter vermijden in de communicatie op de werkvloer.

2. Zinnen van een ander afmaken

Sommige mensen maken er een sport van om de zinnen van iemand anders af te maken alsof zij precies weten hoe de zin zal eindigen. Dit is geen goed idee op de werkvloer. Het wordt snel als irritant ervaren door je gesprekspartner. Logisch ook, want je kunt geen gedachten lezen en weet dus helemaal niet hoe de zin zal eindigen.

3. Fan van je stem

Er zijn mensen die een groot fan van de eigen stem lijken te zijn. Zij hebben enkel aandacht voor hun eigen verhaal en denken hierbij totaal niet aan standpunten, argumenten of meningen van anderen. Dit staat een goede communicatie op de werkvloer in de weg.

4. Gebrek aan respect

Het komt veel voor dat er, bewust of onbewust, een gebrek aan respect is in de communicatie op de werkvloer. Staat iemand tegen jou te praten en ga jij ondertussen gewoon door met andere dingen, met de mededeling ‘dat je wel luistert hoor’? Dit getuigt niet van respect voor je gesprekspartner. Kijk iemand aan in de communicatie en houd je aandacht erbij.

5. Aanwezigheid van emoties

Het is heel gewoon dat er emoties aanwezig zijn tijdens een gesprek. Toch kunnen deze op twee manieren voor problemen zorgen. Op de eerste plaats gebeurt dit als jij je tijdens een gesprek laat leiden door je emoties. Daarnaast ontstaan er problemen als je totaal geen aandacht hebt voor de emoties van een ander in een gesprek.

6. Geen grenzen stellen

Veel mensen hebben moeite met het stellen van grenzen binnen de communicatie. Het onvermogen om ‘nee’ te zeggen is hier een goed voorbeeld van. Als jij de communicatie goed en effectief wilt laten verlopen, dan is het echt nodig om grenzen te stellen. Zo dwing je direct het respect af waar je recht op hebt.

7. Je gelijk halen

Eindeloos discussiëren omdat je per se gelijk wilt krijgen van de ander. Dit doet een gesprek geen goed. Sterker nog, het eindigt vaak in een ruzie of op zijn minst een sterk meningsverschil. Dan lijkt het helemaal niet zo belangrijk meer om gelijk te krijgen.

Communicatie op de werkvloer verbeteren?

Werk jij in de zorg en merk je dat de communicatie op de werkvloer wel wat beter kan? Dan is het een goed idee om (tijdelijke) begeleiding in te schakelen, zoals een coach met veel kennis van de zorg. Bij Zorgzorro vind je altijd de juiste professional. Kijk online naar de mogelijkheden of neem eens contact op voor meer informatie. 

Neem contact met ons op

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie