Blijf alert bij overdracht van medicatiegegevens
Het is belangrijk om alert te blijven wanneer het gaat om de overdracht van medicatiegegevens. Zorgzorro geeft je in dit blog graag drie belangrijke tips.
De overdracht van medicatiegegevens gaat tegenwoordig natuurlijk heel anders dan enkele jaren geleden. Steeds meer zorginstellingen gaan automatiseren en digitaliseren, waardoor de overdracht van medicatiegegevens vaak ook sneller en eenvoudiger is geworden. Dit betekent niet dat een overdracht feilloos verloopt. Fouten kunnen nog steeds worden gemaakt.

Het is dan ook belangrijk om goed alert te blijven wanneer het gaat om de overdracht van medicatiegegevens. Zorgzorro geeft je in dit blog graag drie belangrijke tips.

1. Blijf buiten de systemen kijken

In de praktijk komt het vaker voor dat medicatiegegevens niet of niet goed worden overgedragen, omdat de systemen niet goed met elkaar communiceren. Dit kan ervoor zorgen dat belangrijke informatie niet wordt gedeeld, met alle gevolgen van dien. Wanneer een overdracht, wegens een gebrek aan communicatie tussen systemen, niet lukt, dan is het belangrijk om buiten de systemen te kijken. De overdracht móet plaatsvinden, ook wanneer de systemen niet op elkaar zijn afgestemd.

2. Vragen om een actueel medicatieoverzicht

Het is belangrijk om voortdurend inzicht te hebben in welke medicatie wel en niet wordt gebruikt door de cliënt. Het is daarom voor professionals belangrijk om de cliënt steeds te vragen om bij een bezoek een actueel AMO (actueel medicatie overzicht) mee te brengen. Dit biedt een stukje extra zekerheid met zich mee voor de betrokken professionals.

3. Verzoek om wijzigingen door te geven

Moedig cliënten aan om zelf wijzigingen door te geven wanneer deze plaatsvinden. Het kan zijn dat de cliënt medicatie in het buitenland heeft gehaald tijdens een vakantie of via het internet heeft besteld, waardoor dit niet geregistreerd is. Het is ook mogelijk dat een arts een ander medicijn heeft voorgeschreven of de dosering heeft gewijzigd. De cliënt kan hebben besloten om de medicatie eens te gaan halen bij een andere apotheek, waardoor er informatie ontbreekt. Het is altijd goed om een cliënt aan te moedigen om zelf informatie door te geven. Ook dit biedt een extra stukje zekerheid.

Medicatiegegevens horen op orde te zijn

Het spreekt voor zich dat de medicatiegegevens altijd op orde en actueel horen te zijn. Toch is dit lang niet altijd het geval. Er worden zaken over het hoofd gezien, cliënten vergeten informatie door te geven of er ontbreken gegevens door onvoldoende communicatie op het vlak van ICT. Ervaart u dat niet alles op orde is en wilt u professionele ondersteuning om alles wél op orde en actueel te krijgen? Dan vindt u bij Zorgzorro de juiste professionele ondersteuning. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie of advies.

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie binnen de zorg